Voor wie?

Somber, angstig, lusteloos, vermoeid, paniekerig of gestrest?

Als jij om verschillende redenen niet makkelijk en op eigen kracht tot bewegen komt. 

IS RUNNINGTHERAPIE IETS VOOR MIJ?

​Heb je last van de volgende verschijnselen? Dan is Runningtherapie iets voor jou!

  • ​Verminderen van stress
  • ​Het ontwikkelen van een gezonde levensstijl
  • ​Depressie of sombere gevoelens
  • Herstel van een burnout en terugvalpreventie
  • Het verminderen van angstklachten of paniekaanvallen
  • ​Psychosomatische klachten
  • Beweeglijk blijven (bij oedeemklachten)
  • Fysiek en emotioneel herstel (tijdens of na chemokuur)
  • ​Slechte lichamelijke conditie door overgewicht
  • ​Lusteloosheid
  • ​Onbehagen
  • ​Slaapproblemen
  • Hartaandoeningen
  • Zwaarlijvigheid
  • Vermoeidheidsyndroom (ME)
  • PTSS
  • Fibromyalgie
  • Diabetes

Aanpak

Runningtherapie is het inzetten van heel rustig hardlopen om zo het (over)belaste brein weer in balans te krijgen. Je bent (weer) met je lichaam bezig. Geestelijk en lichamelijk ga je de positieve effecten voelen. Je voelt je lekkerder in je vel en ondervindt meer energie. Het mooie van Runningtherapie is dat je absoluut geen ervaring met hardlopen nodig hebt.

Heel rustig hardlopen is een rustige duurloop. Op een tempo waarbij je nog een gesprek kan voeren en de kans op blessures klein is. Zo wordt getraind om de conditie op te bouwen waarbij spieren, pezen en gewrichten met beleid worden belast.

Daarbij zijn loopscholing, ademhaling en krachttraining essentiële onderdelen van Runningtherapie. Onmisbaar is de natuur, die de ontspanning bevordert. Dat zorgt dat je in het hier en nu bent en je je blikveld verbreedt.

Opzet

​Runningtherapie is maatwerk. Daarom wordt in een intakegesprek bepaald welke aanpak het beste bij jou past. Runningtherapie bestaat in principe uit een traject van drie maanden. Daarin lopen we samen twee keer per week. De derde keer in de week loop je alleen. Runningtherapie wordt 1 op 1 aangeboden.

Resultaat

Dit zijn de positieve effecten van Runningtherapie:

Op korte termijn:

  • ​Een opgewekt, voldaan gevoel
  • ​Gevoel van zelfbeschikking; een actieve, ondernemende houding
  • ​Het ervaren van een minder depressief gevoel
  • ​Het krijgen van een hogere zelfwaardering
  • ​Ontspanning ervaren terwijl je actief bezig bent
  • ​Sneller herstel na een fysieke inspanning
  • ​Het leren omgaan met belasting en belastbaarheid
  • ​Positieve ervaring van actief bewegen in de buitenlucht
  • ​Het leggen van nieuwe sociale contacten

Op lange termijn:

  • ​Een verbeterde algemene conditie
  • ​Afname van depressieve gevoelens
  • ​Beter functioneren van ademhaling, hart en bloedvaten
  • ​Verbeterde longfunctie (VO2max)
  • ​Een vermindering van lichamelijke klachten
  • ​Het ervaren van minder angstgevoelens
  • ​Een verbeterde nachtrust
  • ​Een verbeterd zelfbeeld en zelfvertrouwen
  • ​Meer energie en levensvreugde
  • ​Vermindering van psychosomatische klachten
  • ​Een actievere, positieve levenshouding
  • ​Meer concentratie en rust in het hoofd
  • ​Meer bewustzijn voor de eigen lichaamssignalen
  • ​Het ontwikkelen van gezonde copingsstrategieën
  • ​Een verbeterd seksleven
  • ​Een verminderde behoefte aan roken
  • ​Het ervaren van een voldaan gevoel
  • ​Vermindering van somberte of angst

BIJWERKINGEN

Stepped care beleid:
Hardlopen heeft nauwelijks negatieve bijwerkingen en past dus heel goed in het kader van een stepped care beleid (beginnen bij de stap met de minste bijwerkingen).

Spierpijn:
Hardlopen vraagt om een lichamelijke inspanning en zal dus regelmatig ook aanvoelen als hard werken. Zeker in het begin kan spierpijn als een nadelig effect van het hardlopen worden ervaren. Anderzijds kan het ook fijn zijn te weten dat je iets gepresteerd hebt. Al vrij snel zal het lichaam gewend raken aan de opbouwende trainingsprikkel en zal ook de drempel om te gaan lopen kleiner worden.

Moet je fit zijn om deel te kunnen nemen?

Belangrijk om te weten is dat je geen sport- en of loopervaring hoeft te hebben. Ook een slechte conditie is geen probleem.

Vergoeding zorgverzekering
Een aantal verzekeraars, zoals De Friesland en ONVZ, vergoeden Runningtherapie als je aanvullend verzekerd bent tot een bepaald maximum. Informeer in elk geval bij je ziektekostenverzekeraar (of werkgever) of je in aanmerking komt voor een vergoeding in het kader van gezondheid- en beweegprogramma’s.

Werkgever
Als Runningtherapie een onderdeel is van een re-integratietraject of omdat je (deels) arbeidsongeschikt bent, dan worden de kosten (deels) vergoed door de werkgever. Dit eventueel in overleg met de (bedrijfs)arts. Werk je nog wel maar heb je stress-gerelateerde klachten? Informeer dan bij je werkgever of je (preventief) de Runningtherapie mag volgen.

Eigen bedrijf
De kosten van de Runningtherapie kunnen als aftrekpost opgevoerd worden. Dit kan onder de noemer ‘coachen/ persoonlijke ontwikkeling’.