Je bent een ambitieuze professional die vol in het leven staat en doorgaans een volle agenda heeft. Carrière, kinderen, zorgtaken en nog sociaal doen lukt ook. Alleen is er vaak zoveel te doen dat het plezier en vitaliteit ondergeschikt wordt aan die drukke agenda. Zonder dat jij het zelf realiseert ben je gestressd of weet je dat stiekem eigenlijk wel? …. Als er iets tussendoor komt of een project toch wat langer duurt, denk je: “Ach joh, dat kan er nog wel bij en nog even volhouden. Straks wordt het weer wat rustiger” of denk je: “Nou, vergeleken met die en die valt het eigenlijk best wel mee” of “Straks vakantie en dan ben ik weer helemaal in balans….”. Diep van binnen weet je dat je eigenlijk helemaal vast zit in het “en maar doorgaan stramien”. Je denkt: “Met goed eten en wat meer bewegen is het snel weer opgelost”. Is dat echt het medicijn? Nog wat yoga erbij misschien? De kennis, over vitaliteit, is er maar het goed voor jezelf zorgen en lief zijn voor je zelf, is nog geen automatisme.

Nou, dat is helemaal niet zo gek hoor! Ken je de 9 karaktereigenschappen van een stresspersoonlijkheid? Ze staan hieronder:

  1. Iedere dag overvol plannen
  2. Meerdere dingen tegelijk doen?
  3. Extreme behoefte om te winnen
  4. Excessief verlangen naar bevestiging
  5. Onvermogen om te ontspannen zonder zich schuldig te voelen
  6. Ongeduldig bij vertragingen
  7. Super toegewijd
  8. Sterk competitief ingesteld
  9. Behoefte aan overwerk.

Welke van bovenstaande kwaliteiten herken jij? Grote kans dat er wel een bij zit waarvan je denkt: “Ja, zo ben ik wel”. Het is gewoon jouw karakter; Het aard van het beestje. En daar is helemaal niks mis mee. Alleen als je verlangen is dat je graag meer energie wilt hebben om het leven te leven zoals jij wilt. Dat je niet steeds zo moe wil zijn… Doe dan eens de volgende oefening. Het duurt slechts 90 seconde. Dat past vast nog wel in je agenda!

1) Sta stil en als je zit ga toch even staan. Zorg ervoor dat je knieën niet op slot staan.
2) Voel en vraag jezelf af: “Wat is er nu?”
3) Ontspan en houd je schouders laag
4) Adem en doe dat rustig door de neus in en uit

En vraag jezelf af kan ik iets veranderen zodat ik mij energieker voel?

Als je dat kan, gelijk doen! Zo niet, omarm de situatie. Het is nu zoals het is en adem een aantal keer door de neus in en uit. Niet de diep, gewoon ontspannen ademen en bij elke uitademing gooi je de ingewikkeldheden, vervelende dingen, de zaken die je spanning geven eruit.

Je denkt misschien, wat maf! Probeer maar eens. Het zijn maar 90 seconden. Ik ben benieuwd naar wat de oefening met je doet. Laat jij jouw reactie weten?

Mocht je meer willen weten over hoe meer energie te krijgen, minder moe te zijn en goed te kunnen ontspannen?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek.