Bij het opendoen van de tuindeur, denk ik: Ha, lekker gelopen! Wat doet een rondje “hobbelen” (zo noem ik hardlopen in een relaxt tempo) een mens toch goed! Ik voelde me niet lekker, vandaag. Slecht geslapen ook. Als ik echt eerlijk ben, eigenlijk slaap ik al de hele week slecht. Drukke positieve bezigheden en ook gebeurtenissen met veel impact die meer energie kosten dan me lief zijn. Van zo een rondje ontspan ik en word ik blij. Even helemaal niks behalve mijzelf en de natuur.

Ik zie een app-je van mijn ex-vriend (vader van mijn kinderen) op mijn telefoon: “Doe je dit ook met HartZinnig?” En ik lees het artikel: Zit je tegen een burn-out aan? Ga hardlopen.

Ik app enthousiast terug: “JA, DAT DOE IK MET HARTZINNIG!”

Ik kan het niet beter verwoorden. Uit ervaring weet ik dat als je om wat voor reden je een periode niet lekker in je vel zit, hardlopen helpt. Je wordt letterlijk en figuurlijk sterker.

Veel dank voor, Juriena de Vries! Zij heeft nu wetenschappelijk aangetoond dat drie keer in de week een uur rustig hardlopen inclusief warming-up en cooling down de burn-outklachten stukken verminderd. Minder vermoeidheid, beter slapen en betere concentratie. Je voelt je fitter en bent beter bestaand tegen stress.

Rustig hardlopen is wel essentieel. Zodra je er een wedstrijd van maakt, schiet je weer of nog meer in de kramp en dat is nou juist niet de bedoeling.

Bij HartZinnig kan je juist die running therapie volgen. Onder begeleiding, gaan we drie keer in de week rustig hardlopen. We beginnen, afhankelijk van jouw mogelijkheden met wandelen en bouwen dit in drie maanden op.

Wil je meer weten?